• This forum contains old posts that have been closed. New threads and replies may not be made here. Please navigate to the relevant forum to create a new thread or post a reply.
  • Welcome to Tamil Brahmins forums.

    You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our Free Brahmin Community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today!

    If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us.

நவராத்திரியில் கொலு வைப்பது ஏன்?

Status
Not open for further replies.
நவராத்திரியில் கொலு வைப்பது ஏன்?

நவராத்திரியில் கொலு வைப்பது ஏன்?


TN_121012122815000000.jpg



கொலு வைப்பவர்கள் புரட்டாசி அமாவாசை நாளில் (மகாளய அமாவாசை) கொலு வைத்து விட வேண்டும். கொலு என்றால் அழகு. கொலு வைக்கும் முன் வீட்டை சுத்தமாக்கி, அழகிய கோலங்கள் போடவேண்டும். ரங்கோலி இட்டால் எடுப்பாக இருக்கும். மேடை அமைத்து பொம்மைகளை வரிசைப்படுத்த வேண்டும்.


கொலு பொம்மை தத்துவம் மனிதன், குடும்ப வாழ்விலும், ஆன்மிக வாழ்விலும் படிப்படியாக முன்னேறவேண்டும் என்பதை நவராத்திரியின் கொலு படி தத்துவம் உணர்த்துகிறது. கொலுவில் ஒன்பது படிகள் அமைப்பது சிறப்பு. முதல் படியில் புல், செடி, கொடி ஆகிய தாவர பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். இயற்கையோடு ஒன்றிய வாழ்க்கையை இது குறிக்கிறது. இரண்டாம் படியில் சங்கால் செய்த பொம்மைகளை வைக்கலாம். நத்தை பொம்மை வைப்பது நலம் பயக்கும். நத்தை போல மெதுவாக நிதானமாக சென்று உயர் இடத்தைப் பிடிக்க வேண்டும் என்று உறுதி கொள்வதே இதன் பொருள். மூன்றாம் படியில் எறும்பு, கரையான் புற்று பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். எறும்பைப் போல சுறுசுறுப்பு, எத்தனை முறை தகர்த்தாலும் கரையான் திரும்பத் திரும்ப புற்றைக் கட்டுவது போன்ற திட மனப்பான்மை வேண்டி இந்த பொம்மைகளை அடுக்க வேண்டும். நான்காம் படியில் நண்டு, வண்டு பொம்மைகள் இடம்பெற வேண்டும். இவற்றின் குணம் ஆழமாக ஊடுருவி பார்ப்பது. எந்த விஷயத்தையும் ஆழமாக சிந்தித்து செயலாற்றுவதை இந்த பொம்மைகள் குறிக்கும்.

ஐந்தாம் படியில் மிருகம், பறவை பொம்மைகள் வைக்க வேண்டும். மிருக குணத்தை விட வேண்டும். பறவை போல் கூடி வாழ வேண்டும் என்பதே இதன் பொருள். ஆறாம்படியில் மனித பொம்மை வைக்க வேண்டும். வாழ்க்கையில் மேற்கண்ட ஐந்து படிகளில் உள்ளது போன்ற குணங்களை கடைபிடித்தால் முழு மனிதன் என்ற அந்தஸ்தைப் பெறலாம். ஏழாம்படியில் முனிவர்கள், மகான்கள் பொம்மை வைக்க வேண்டும். மனிதன் உயரிய பக்தி மார்க்கத்தை கடைபிடித்தால் மகான்கள் ஆகலாம் என்பதே இதன் பொருள். எட்டாம்படியில் தேவர்கள், நாயன்மார்கள், ஆழ்வார்கள், நவக்கிரகங்களின் பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். மகான் நிலையை அடையும் மனிதன் தேவர் நிலைக்கு உயர்வதை இது காட்டுகிறது. ஒன்பதாம் படியில் பிரம்மா, விஷ்ணு, சிவன் ஆகியோர் தங்கள் தேவியரான சரஸ்வதி, லட்சுமி, பார்வதியுடன் இருக்க வேண்டும். ஆதி பராசக்தி சிலையை நடுவில் பெரிய அளவில் வைக்க வேண்டும். உயிர்கள் தங்கள் நிலையை கொஞ்சம் கொஞ்சமாக உயர்த்தி, தெய்வமாக வேண்டும் என்ற தத்துவத்தை உணர்த்தவே கொலு உருவானது. நம் வீட்டு குழந்தைகளிடம் கொலு பொம்மைகளை காட்டி மகிழ்ச்சிப்படுத்துவதுடன், அவர்களின் வயதுக்கேற்ற முறையில், இந்த தத்துவார்த்தங்களையும் எளிதில் புரியுமளவு கற்றுத்தர வேண்டும்.

கொலுமேடைக்கு பூஜை செய்யும் முறை: நூல் சுற்றிய கும்பத்தில் (குடம்) பச்சரிசி, மஞ்சள் கிழங்கு, குங்குமம், ஒரு ரூபாய் காசு, வெற்றிலை, பாக்கு, எலுமிச்சை ஆகியவற்றை போட வேண்டும். குடுமியுடன் கூடிய மஞ்சள் தடவிய தேங்காயில் சந்தனம், குங்குமம் வைத்து, மாலை சூட்டி அதன் மீது வைக்க வேண்டும். சுற்றிலும் மாவிலைகளை அடுக்க வேண்டும். கொலுமேடை முன்பு மேஜையிட்டு அதில் கும்பத்தை வைக்க வேண்டும். அதை அம்பாளாக நினைத்து, தினமும் காலை, மாலையில் பூஜை செய்ய வேண்டும்.


Navaratri Vazhipadu | ?????????????? ???? ??????? ????
 
Sri PJ

Thanks for bringing this article to our attention. For some reason I rarely venture into other sections beyond General Section. I noticed that you have been bringing lots of interesting information to the readers here.

Not sure if the significance attributed to Golu and the steps are made up by the author of the article (and it is a nice write up) or there are other references that lend support to the statements in the article

Regardless I enjoyed reading it...Thanks
 
நவராத்திரியில் கொலு வைப்பது ஏன்?


TN_121012122815000000.jpg



கொலு வைப்பவர்கள் புரட்டாசி அமாவாசை நாளில் (மகாளய அமாவாசை) கொலு வைத்து விட வேண்டும். கொலு என்றால் அழகு. கொலு வைக்கும் முன் வீட்டை சுத்தமாக்கி, அழகிய கோலங்கள் போடவேண்டும். ரங்கோலி இட்டால் எடுப்பாக இருக்கும். மேடை அமைத்து பொம்மைகளை வரிசைப்படுத்த வேண்டும்.


கொலு பொம்மை தத்துவம் மனிதன், குடும்ப வாழ்விலும், ஆன்மிக வாழ்விலும் படிப்படியாக முன்னேறவேண்டும் என்பதை நவராத்திரியின் கொலு படி தத்துவம் உணர்த்துகிறது. கொலுவில் ஒன்பது படிகள் அமைப்பது சிறப்பு. முதல் படியில் புல், செடி, கொடி ஆகிய தாவர பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். இயற்கையோடு ஒன்றிய வாழ்க்கையை இது குறிக்கிறது. இரண்டாம் படியில் சங்கால் செய்த பொம்மைகளை வைக்கலாம். நத்தை பொம்மை வைப்பது நலம் பயக்கும். நத்தை போல மெதுவாக நிதானமாக சென்று உயர் இடத்தைப் பிடிக்க வேண்டும் என்று உறுதி கொள்வதே இதன் பொருள். மூன்றாம் படியில் எறும்பு, கரையான் புற்று பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். எறும்பைப் போல சுறுசுறுப்பு, எத்தனை முறை தகர்த்தாலும் கரையான் திரும்பத் திரும்ப புற்றைக் கட்டுவது போன்ற திட மனப்பான்மை வேண்டி இந்த பொம்மைகளை அடுக்க வேண்டும். நான்காம் படியில் நண்டு, வண்டு பொம்மைகள் இடம்பெற வேண்டும். இவற்றின் குணம் ஆழமாக ஊடுருவி பார்ப்பது. எந்த விஷயத்தையும் ஆழமாக சிந்தித்து செயலாற்றுவதை இந்த பொம்மைகள் குறிக்கும்.

ஐந்தாம் படியில் மிருகம், பறவை பொம்மைகள் வைக்க வேண்டும். மிருக குணத்தை விட வேண்டும். பறவை போல் கூடி வாழ வேண்டும் என்பதே இதன் பொருள். ஆறாம்படியில் மனித பொம்மை வைக்க வேண்டும். வாழ்க்கையில் மேற்கண்ட ஐந்து படிகளில் உள்ளது போன்ற குணங்களை கடைபிடித்தால் முழு மனிதன் என்ற அந்தஸ்தைப் பெறலாம். ஏழாம்படியில் முனிவர்கள், மகான்கள் பொம்மை வைக்க வேண்டும். மனிதன் உயரிய பக்தி மார்க்கத்தை கடைபிடித்தால் மகான்கள் ஆகலாம் என்பதே இதன் பொருள். எட்டாம்படியில் தேவர்கள், நாயன்மார்கள், ஆழ்வார்கள், நவக்கிரகங்களின் பொம்மைகளை வைக்க வேண்டும். மகான் நிலையை அடையும் மனிதன் தேவர் நிலைக்கு உயர்வதை இது காட்டுகிறது. ஒன்பதாம் படியில் பிரம்மா, விஷ்ணு, சிவன் ஆகியோர் தங்கள் தேவியரான சரஸ்வதி, லட்சுமி, பார்வதியுடன் இருக்க வேண்டும். ஆதி பராசக்தி சிலையை நடுவில் பெரிய அளவில் வைக்க வேண்டும். உயிர்கள் தங்கள் நிலையை கொஞ்சம் கொஞ்சமாக உயர்த்தி, தெய்வமாக வேண்டும் என்ற தத்துவத்தை உணர்த்தவே கொலு உருவானது. நம் வீட்டு குழந்தைகளிடம் கொலு பொம்மைகளை காட்டி மகிழ்ச்சிப்படுத்துவதுடன், அவர்களின் வயதுக்கேற்ற முறையில், இந்த தத்துவார்த்தங்களையும் எளிதில் புரியுமளவு கற்றுத்தர வேண்டும்.

கொலுமேடைக்கு பூஜை செய்யும் முறை: நூல் சுற்றிய கும்பத்தில் (குடம்) பச்சரிசி, மஞ்சள் கிழங்கு, குங்குமம், ஒரு ரூபாய் காசு, வெற்றிலை, பாக்கு, எலுமிச்சை ஆகியவற்றை போட வேண்டும். குடுமியுடன் கூடிய மஞ்சள் தடவிய தேங்காயில் சந்தனம், குங்குமம் வைத்து, மாலை சூட்டி அதன் மீது வைக்க வேண்டும். சுற்றிலும் மாவிலைகளை அடுக்க வேண்டும். கொலுமேடை முன்பு மேஜையிட்டு அதில் கும்பத்தை வைக்க வேண்டும். அதை அம்பாளாக நினைத்து, தினமும் காலை, மாலையில் பூஜை செய்ய வேண்டும்.


Navaratri Vazhipadu | ?????????????? ???? ??????? ????
Beautiful illustrations of connotations about the conduct of Golu festival during navrathri holidays especially in and around the area of Mylapore, Madras. Apart from Kumbakonam(my native place) the North Mada Street in Mylai Kapaleeswarar Temple will be inundated with varieties of dolls drawn from different cities, towns and villages of India which reflects the concept of unity in diversity. One should have given up to see the array of dolls kept as illustrated in your article at Mylapore.
Thanks.
 
Last edited by a moderator:
mylapore has bommai chatram for golu bommai

andhras get these from kondapalli in AP

Golu is slowly disappearing from brahmin households

In north we dussehra where effigies of Ravan , kumbakarna are set on fire.

they also have two navrathras in march and during dussehra time .

it is considered a good time for buying cars and other consumer durables
 
Over the years, this festival of Navrathri is attracting lots of people from different backgrounds.

Golu appears every year not only in North Mada Street, at Mylapore but also in most of the orthodox TB families in their sweet homes.

In North Mada Street while they sell the bommai, in houses where they follow tradition and cultures strictly, women folk pay more attention and arrange bommais on the steps neatly and in an order, exhibiting lot of creativity.

Besides the spiritual importance, what is interesting is on these days relatives, friends, neighbours will be invited. They come and have a look at the Golu arrangements. This formal inspection will be followed by an brief concert by few with all shyness. (This is the most embarrassing part of the happy celebration). The last but not the least will be the elaborate 'Chit Chat' session covering topics on latest expensive acquisition by respective neighbours, relatives, friends, tit bits, gossips, etc and finally this get-together will conclude with offering gifts and thamboolam. Everyone really enjoy this celebration with all happiness. Meeting friends, relatives, neighbours is a thing of pleasure. People with such taste will never miss this celebration.

Mention has to be made about the efforts taken in each house to ensure that the offering viz. varieties of ‘sundal’ comes out with good taste every day.
 
in chennai, in addition to homes I have seen Golus in ayodhyamandapam i w.mambalam with concerts and other culturals like upanyasam.

when we were young in delhi , it used to be a great event in tamil brahmin homes with sundals of different types.

of course , music from budding singers and mamis out of touch with music was the highlight of celebrations.

now all this have slowly disappeared

only most have time if they have golu to go only for last three days ending with dasami.

if there are small children ,then it is a motivation to have golu.

once they go away , the interest fades
 
Sri PJ

Thanks for bringing this article to our attention. For some reason I rarely venture into other sections beyond General Section. I noticed that you have been bringing lots of interesting information to the readers here.

Not sure if the significance attributed to Golu and the steps are made up by the author of the article (and it is a nice write up) or there are other references that lend support to the statements in the article

Regardless I enjoyed reading it...Thanks


Thanks tks Sir for appreciating my posts.
 
Over the years, this festival of Navrathri is attracting lots of people from different backgrounds.

Golu appears every year not only in North Mada Street, at Mylapore but also in most of the orthodox TB families in their sweet homes.

In North Mada Street while they sell the bommai, in houses where they follow tradition and cultures strictly, women folk pay more attention and arrange bommais on the steps neatly and in an order, exhibiting lot of creativity.

Besides the spiritual importance, what is interesting is on these days relatives, friends, neighbours will be invited. They come and have a look at the Golu arrangements. This formal inspection will be followed by an brief concert by few with all shyness. (This is the most embarrassing part of the happy celebration). The last but not the least will be the elaborate 'Chit Chat' session covering topics on latest expensive acquisition by respective neighbours, relatives, friends, tit bits, gossips, etc and finally this get-together will conclude with offering gifts and thamboolam. Everyone really enjoy this celebration with all happiness. Meeting friends, relatives, neighbours is a thing of pleasure. People with such taste will never miss this celebration.

Mention has to be made about the efforts taken in each house to ensure that the offering viz. varieties of ‘sundal’ comes out with good taste every day.

Dear VB,
A nice write up which has chronologically as well as categorically analysed the very importance of conducting the Golu festival in TB Houses. You have also narrated the nuances involved in it. The pleasure and enjoyment of the people who gathered at that point of time would have no boundaries at all since everyone would have their own reminisences. I appreciate your write up as it explicitly showed your own traditional and cultural interest besides a reading by sharing fun and joy would automatically throw the essence of the festival to the younger generation to follow.
 
Last edited by a moderator:
Status
Not open for further replies.

Latest ads

Back
Top