When did you last have a course of chitrAnnam--kala~ndasAdam? What is your favourite item: puLiyOdarai (tamarind rice), lemon rice, tomato rice, coconut rice, vegetable briyANi, or another exotic variety? One good thing about such mixed rice varieties is that you have best of all the worlds and excess of none.
This thread is about serving chitrAnnam, as it relates to our body, mind and soul, so we have something of many things. Members might add value to this thread with similar items and varieties. I have added an English paraphrase where I felt it could be of help.
001. From the booklet
சில தர்மசாஸ்த்ர ப்ரச்னங்களுக்கு ஸமாதாங்கள்
published around the 1940s by the Veda dharmashAstra paripAlana sabhA, KumbakONam
சந்த்யாவந்தனம்
ப்ரச்னம்: ஆசமன தீர்த்தத்தின் அளவு என்ன?
ஸமாதானம்: ஹ்ருதயம் வரையில் போகக்கூடிய தீர்த்தம் எடுத்துக்கொள்ள வேண்டும். அதாவது, வலதுகையில் உளுந்து முழுகும் அளவேதான் (இதுவே வலதுகை நடுவிலிருக்கும் மாஷரேகை முழுகும் அளவு என்றும் சொல்வதுண்டு) ஹ்ருதயம் வரையில் செல்லக்கூடியது. கையை கோகர்ணாக்ருதியாக வைத்துக்கொள்ளவேண்டும். (கை கட்டைவிரலை மடக்கி ஆள்காட்டி விரலுக்குப் பின்புறமாக நடுவிரலின் நடுரேகையைத் தொடும்படி வைத்துக்கொள்வது).
The amount of water one should take for Achamanam is the measure that could sink a grain of the Urad dahl. This is also described as the measure that could sink the mASha-rekhA in the palm. This amount of water is supposed to get to the heart when sipped. During Achamanam, the right hand should be folded in the shape of gokarNa--cow's ear.
*****
ப்ரச்னம்: நடுராத்ரியில் ஆசமனம் செய்யலாமா?
ஸமாதானம்: இரவில் இரண்டு யாமங்களில் ஆசமனம் செய்யக்கூடாது. ஆனால் மலமூத்ர விஸர்ஜனம் செய்தால் ஆசமனம் செய்யவேண்டும்.
Achamanam should not be done in two yAmas of night (one yAma=3 hours). But then if one needed to go to the toilet, he should do Achamanam thereafter.
*****
ப்ரச்னம்: ஆசமனத்தை ஆஸனத்தில் உட்கார்ந்துகொண்து செய்யலாமா?
ஸமாதானம்: கூடாது. குக்குடாஸனமாக பாதங்களை பூமியில் வைத்துக்கொண்டு, முழங்கால்களுக்குள் இரண்டு கைகளும் இருக்கும்படி வைத்துக்கொண்டு, ஆஸனத்திலோ பூமியிலோ ப்ருஷ்டபாகம் படாமல் உட்கார்ந்துகொண்டு ஆசமனம் செய்யவேண்டும்.
Achamanam should not be done sitting on an Asanam--seat. One should sit in the posture of kukkuTASanam--stance of a hen, keeping his feet on the ground, ensuring that the pruShThabhAgam--buttocks, does not touch the ground and keeping both hands in between the knees.
*****
ப்ரச்னம்: காயத்ரீஜபம் செய்யும்போது கைகளிரண்டும் சேர்ந்திருக்கலாமா?
ஸமாதானம்: சேர்ந்திருக்கக்கூடாது. ஜபகாலத்தில் இரண்டு கைகளையும் வஸ்த்ரத்தினால் மூடிக்கொண்டு, இரண்டு கைகளினாலும் கணக்குச் செய்துகொண்டு ஜபிக்க வேண்டும் என்றும், கைகள் உத்தானங்களாக, முகத்திற்குச் சரியாக காலையிலும், மார்புக்குச் சரியாக மத்யானமும் (ஸ்தப்தகரங்களாக), ஸாயங்காலம் நாபிக்குச் சரியாக அதோமுகமாகவும், ஒன்றுக்கொன்று சேராமல் கைகளை வைத்துக்கொண்டு, வலது கையில் நடுவிரலில் ஜபமாலையை வைத்துக்கொண்டு, கட்டைவிரலினால் எண்ணிக்கை செய்யவேண்டுமென்றும், ஜபமாலையை இடக்கையால் தொடக்கூடாது என்று சொல்லியிருப்பதாலும் பர்வங்களினால் எண்ணிக்கை காயத்ரீ ஜபத்திற்கு விசேஷமாகச் சொல்லப்பட்டிருப்பது போல், ருத்ராக்ஷ குசக்ரந்திகளையும் பர்வாவுக்குச் சமானமாகவும் விசேஷமாகவும் சொல்லப்பட்டிருப்பதாலும், இரண்டு கைகளும் ஒன்றுசேர்ந்து இருப்பதற்கு ஹேது இல்லை.
Question: Can both hands be kept together when doing the gAyatrI japam?
Answer: No, they should not be. When doing the japam, one should close the hands with a vastram--cloth, and count with both hands. The hands should be stretched out in level with the face in the morning, in level with the chest at noon, and in level with the navel in the evening. The rosary should be kept hanging from the center finger of the right hand and the beads should be pushed with the thumb in counting. The rosary should not be touched with the left hand. The knuckles as well as the rudrAkSha beads are spoken with distinction for counting, in the scriptures.
*****
This thread is about serving chitrAnnam, as it relates to our body, mind and soul, so we have something of many things. Members might add value to this thread with similar items and varieties. I have added an English paraphrase where I felt it could be of help.
001. From the booklet
சில தர்மசாஸ்த்ர ப்ரச்னங்களுக்கு ஸமாதாங்கள்
published around the 1940s by the Veda dharmashAstra paripAlana sabhA, KumbakONam
சந்த்யாவந்தனம்
ப்ரச்னம்: ஆசமன தீர்த்தத்தின் அளவு என்ன?
ஸமாதானம்: ஹ்ருதயம் வரையில் போகக்கூடிய தீர்த்தம் எடுத்துக்கொள்ள வேண்டும். அதாவது, வலதுகையில் உளுந்து முழுகும் அளவேதான் (இதுவே வலதுகை நடுவிலிருக்கும் மாஷரேகை முழுகும் அளவு என்றும் சொல்வதுண்டு) ஹ்ருதயம் வரையில் செல்லக்கூடியது. கையை கோகர்ணாக்ருதியாக வைத்துக்கொள்ளவேண்டும். (கை கட்டைவிரலை மடக்கி ஆள்காட்டி விரலுக்குப் பின்புறமாக நடுவிரலின் நடுரேகையைத் தொடும்படி வைத்துக்கொள்வது).
The amount of water one should take for Achamanam is the measure that could sink a grain of the Urad dahl. This is also described as the measure that could sink the mASha-rekhA in the palm. This amount of water is supposed to get to the heart when sipped. During Achamanam, the right hand should be folded in the shape of gokarNa--cow's ear.
*****
ப்ரச்னம்: நடுராத்ரியில் ஆசமனம் செய்யலாமா?
ஸமாதானம்: இரவில் இரண்டு யாமங்களில் ஆசமனம் செய்யக்கூடாது. ஆனால் மலமூத்ர விஸர்ஜனம் செய்தால் ஆசமனம் செய்யவேண்டும்.
Achamanam should not be done in two yAmas of night (one yAma=3 hours). But then if one needed to go to the toilet, he should do Achamanam thereafter.
*****
ப்ரச்னம்: ஆசமனத்தை ஆஸனத்தில் உட்கார்ந்துகொண்து செய்யலாமா?
ஸமாதானம்: கூடாது. குக்குடாஸனமாக பாதங்களை பூமியில் வைத்துக்கொண்டு, முழங்கால்களுக்குள் இரண்டு கைகளும் இருக்கும்படி வைத்துக்கொண்டு, ஆஸனத்திலோ பூமியிலோ ப்ருஷ்டபாகம் படாமல் உட்கார்ந்துகொண்டு ஆசமனம் செய்யவேண்டும்.
Achamanam should not be done sitting on an Asanam--seat. One should sit in the posture of kukkuTASanam--stance of a hen, keeping his feet on the ground, ensuring that the pruShThabhAgam--buttocks, does not touch the ground and keeping both hands in between the knees.
*****
ப்ரச்னம்: காயத்ரீஜபம் செய்யும்போது கைகளிரண்டும் சேர்ந்திருக்கலாமா?
ஸமாதானம்: சேர்ந்திருக்கக்கூடாது. ஜபகாலத்தில் இரண்டு கைகளையும் வஸ்த்ரத்தினால் மூடிக்கொண்டு, இரண்டு கைகளினாலும் கணக்குச் செய்துகொண்டு ஜபிக்க வேண்டும் என்றும், கைகள் உத்தானங்களாக, முகத்திற்குச் சரியாக காலையிலும், மார்புக்குச் சரியாக மத்யானமும் (ஸ்தப்தகரங்களாக), ஸாயங்காலம் நாபிக்குச் சரியாக அதோமுகமாகவும், ஒன்றுக்கொன்று சேராமல் கைகளை வைத்துக்கொண்டு, வலது கையில் நடுவிரலில் ஜபமாலையை வைத்துக்கொண்டு, கட்டைவிரலினால் எண்ணிக்கை செய்யவேண்டுமென்றும், ஜபமாலையை இடக்கையால் தொடக்கூடாது என்று சொல்லியிருப்பதாலும் பர்வங்களினால் எண்ணிக்கை காயத்ரீ ஜபத்திற்கு விசேஷமாகச் சொல்லப்பட்டிருப்பது போல், ருத்ராக்ஷ குசக்ரந்திகளையும் பர்வாவுக்குச் சமானமாகவும் விசேஷமாகவும் சொல்லப்பட்டிருப்பதாலும், இரண்டு கைகளும் ஒன்றுசேர்ந்து இருப்பதற்கு ஹேது இல்லை.
Question: Can both hands be kept together when doing the gAyatrI japam?
Answer: No, they should not be. When doing the japam, one should close the hands with a vastram--cloth, and count with both hands. The hands should be stretched out in level with the face in the morning, in level with the chest at noon, and in level with the navel in the evening. The rosary should be kept hanging from the center finger of the right hand and the beads should be pushed with the thumb in counting. The rosary should not be touched with the left hand. The knuckles as well as the rudrAkSha beads are spoken with distinction for counting, in the scriptures.
*****