• This forum contains old posts that have been closed. New threads and replies may not be made here. Please navigate to the relevant forum to create a new thread or post a reply.
  • Welcome to Tamil Brahmins forums.

    You are currently viewing our boards as a guest which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our Free Brahmin Community you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content and access many other special features. Registration is fast, simple and absolutely free so please, join our community today!

    If you have any problems with the registration process or your account login, please contact contact us.

K. Balachander (1930-2014)

Status
Not open for further replies.
என் இனிய கதைநாயகிகள்! - இயக்குநர் கே.பாலசந&#30

என் இனிய கதைநாயகிகள்! - இயக்குநர் கே.பாலசந்தர் அவள் விகடனுக்கு அளித்த கடைசி பேட்டி


மறைந்த கே.பி. அவர்கள் தான் இயக்கிய திரைப்படங்களின் கதை நாயகிகள் குறித்து அவள் விகடனுக்கு கடைசியாக அளித்த சிறப்பு பேட்டி கட்டுரை


bala1.jpg


'என் கதைநாயகிகள் ஒவ்வொருவரையும் கதைக்காக நான் உருவாக்கியிருந்தாலும், அவர்கள் அனைவரும் அழுத்தமான சிந்தனைகளை சமூகத்தில் பதித்தவர்கள்.

'அச்சமில்லை அச்சமில்லை’ - 'தேன்மொழி’, என் மரியாதைக்குரியவள். அச்சம், கோபம், வெறுப்பு, ஆக்ரோஷம் என்று 'தேன்மொழியி’ன் அத்தனை உணர்ச்சிகளையும் திரையில் கொண்டுவந்தவர், சரிதா.

தேன்மொழி, தைரியமான பெண். நேர்மையும், சத்தியமும் முக்கியம் என்று நினைப்பவள். அப்படி ஒருவனான 'உலகநாதனை’ (ராஜேஷ்) விரும்பி திருமணம் செய்துகொள்வாள். காலப்போக்கில் கட்சியில் வளரும் அவன், கொஞ்சம் கொஞ்சமாக தன் சுயத்தை இழந்து, நேர்மையில்லாதவனாக மாறிவிடுவான். இதைத் தாங்க இயலாதவளாக கணவனை கண்டித்துக்கொண்டே இருப்பாள்.


ஒரு கட்டத்தில் கணவன் செய்யும் அட்டூழியங்கள் எல்லை மீற, 'உம்மட அழகப் பாத்தும் உம்மட பல்லு வரிசையைப் பாத்தும் கட்டிக்கிறலைய்யா... உம்மட சொல்லுக்கும் உண்மைக்கும்தான் உமக்கு பொஞ்சாதியா ஆனேன்யா...’ என்பாள். 'பொஞ்சாதிங்கிறவ அடுப்பங்கறையிலதான் இருக்கோணும். இன்னும் பச்சையா சொல்லணும்னா, நான் படுன்னா படுக்கணும்’ என்பான். இறுதியாக கணவனைப் பிரிந்துவிடுவாள் தேன்மொழி. அதன் பிறகும் அவனுடைய அட்டூழியங்கள் தொடரும். ஒரு விழாவில், கணவனுக்கு மேடையில் மாலை போட்டு, மாலைக்குள் மறைத்து வைத்திருந்த கத்தியால் அவனைக் குத்தி கொலை செய்துவிட்டு ஜெயிலுக்குப் போவாள். படத்தின் கடைசிக் காட்சியில் காந்தி சிலைக்கு கீழ் 'சுதந்திரம்’ என்ற பெயர் கொண்ட ஒருவன் அழுதுகொண்டிருப்பான். 'சுதந்திரம் அழுதுகொண்டிருக்கிறது’ என்று படத்தை முடித்திருப்பேன்.



கணவனாகவே இருந்தாலும், அவனால் பிறர் பாதிக்கப்படக் கூடாது என முடிவெடுத்து அந்தக் குற்றவாளியைக் களையெடுக்கும் தேன்மொழி, நேர்மைக்கும் துணிவுக்கும் முன்னோடி. இன்று பெண் பிள்ளைகளுக்கான பாதுகாப்புக்கு, ஆண் பிள்ளைகளை வீட்டில் கண்டித்து வளர்க்க வேண்டியது பற்றி வலியுறுத்தப்படுகிறது. அதைத்தான் அன்றே சொன்னாள் என் 'தேன்மொழி’!
bala2.jpg




'அரங்கேற்றம்’ படத்தின் நாயகி 'லலிதா’, என்னால் மறக்க முடியாதவள். லலிதா பாத்திரத்தை பிரமீளா, ஏற்றிருப்பார். 'நாம் இருவர் நமக்கு இருவர்’ என்கிற பிரசாரத்தை அரசாங்கம் முன்வைத்த தருணத்தில் எடுத்த இப்படத்தில், அதிகப் பிள்ளைகள் பெறும் குடும்பங்கள் படும்பாட்டை முன்வைத்திருப்பேன். ஒரு பிராமண புரோகிதருக்கு 8 பிள்ளைகள். லலிதா, மூத்தவள். அடுத்த தம்பி, கமல்ஹாசன். குடும்பத்தின் பசியைக்கூட முழுமையாக போக்க இயலாத புரோகிதரின் பிள்ளைகளுக்கு டாக்டராக வேண்டும், பாடகியாக வேண்டும் என்று ஒவ்வொருவருக்கும் ஒவ்வொரு கனவு. தம்பி, தங்கைகளின் ஆசைகளை நிறைவேற்றத் தவிப்பாள் லலிதா. தம்பிக்கு மருத்துவக் கல்லூரியில் இடம் வாங்கித் தருவதற்காக சென்னைக்கு வருபவள், அரசியல்வாதி ஒருவனின் காமப்பசிக்கு பலியாகிவிடுவாள். நியாயம் கேட்க முடியாமல் அழுது தீர்த்து, ஒருவழியாக போராடி தம்பிக்கு இடம் வாங்கித் தந்துவிடுவாள். ஆனால், வீட்டினரை சந்திக்கும் தைரியம் இல்லாதவளாக, ஹைதராபாத்தில் வேலை கிடைத்துவிட்டதாகச் சொல்லி, குடும்பத்தைப் பிரிவாள்.

'இனி, இந்த உடல் எனக்குத் தேவையில்லை’ என்பவள், ஒரு கட்டத்தில் விலை மாது என்று மாறி நிற்பாள். முன்பு தான் காதலித்த 'தங்கவேலு’ (சிவகுமார்) எதிர்பாராதவிதமாக, இவள் இருக்கும் இடத்துக்கு வந்து அதிர்ச்சியில் உறைந்து நிற்பான். ''இது தப்புனு தெரியும். ஆனா, நீயும் என்னைத்தானே விலை பேச வந்திருக்கே?'' என்று லலிதா கேட்க, கூனிப்போவான் தங்கவேலு.

இடையில் தங்கையின் திருமணத்துக்காக வீட்டுக்கு வரும் லலிதா, அவள் அம்மா நிறைமாத கர்ப்பிணியாக இருப்பதைக் கண்டு அதிர்ச்சியாவாள். கோபம் வந்தவளாய் சுவரில் வரைந்த முக்கோண சின்னத்தை காட்டும் இடத்தில், சமூகத்துக்குப் பாடம் சொல்லும் லலிதா, அந்த விழிப்பு உணர்வு இல்லாததால்தான் தனக்கு இந்நிலை என்பதை பரிதாபமாக உணர்த்துவாள். தன் மாராப்பு விலகியதைக்கூட கவனிக்காமல் இருப்பவளிடம், தங்கை அதை சுட்டிக்காட்ட, 'ஆம்பளை என்பதே மரத்துப் போச்சு!’ என்பாள். உண்மை எல்லோருக்கும் தெரிய வரும்போது வாய்க்கு வந்தபடி பேசி விரட்டி அடிப்பார்கள். தங்கவேலு அவளைத் திருமணம் செய்துகொள்ள, அவளுக்கு கொஞ்சம் கொஞ்சமாக மனநிலை பாதிக்கப்பட்டு, கடைசியாக கடலை நோக்கி ஓடுவாள்.


சூழ்நிலையாலும் சமூகத்தாலும் அணைந்துபோன மெழுகுவத்தியாக இருந்தாலும், நாம் வாழும் சமூகம் குறித்து நம்மை யோசிக்க வைத்தவள் லலிதா.
நான் நேசிக்கும் சமகாலத்து கதாபாத்திரம், 'கல்கி’. இதில் ஸ்ருதி நடித்திருப்பார். தன்னைத் தானே செதுக்கிக்கொள்வது போல் படத்தில் வரும் சிலைதான், 'கல்கி’யின் இயல்பும். தான் சிந்திப்பதுதான் சரி என்று நினைப்பவள். அதேநேரத்தில், அவள் சிந்தனை புதுமையானதாகவும் தைரியமானதாகவும் இருக்கும். கற்பு என்பது உடம்பு சம்பந்தப்பட்டது அல்ல... மனதில் இருப்பது என்பாள். இப்போது பரவலாக இருக்கும் ரெடிமேடு இட்லி மாவு தொழிலை அப்போதே அறிமுகப்படுத்திய அறிவுக்குரியவள்.

படத்தில் நடித்த கீதா, ரேணுகா என்று இரண்டு பெண்களைத் திருமணம் செய்து கொள்ளும் 'பிரகாஷ்' (பிரகாஷ்ராஜ்), இரு வரையுமே கொடுமைப்படுத்துவான். கீதாவுக்கு குழந்தையில்லாத குறையை மனதில் வைத்து, பிரகாஷை திருமணம் செய்துகொள்ளும் கல்கி, அவன் பாணியிலேயே அவனை பாடாய்ப் படுத்துவாள். அவனால் கர்ப்பமாகி குழந்தையை யும் பெற்று, கீதாவிடம் தருவாள். குழந்தை பெற்றுக்கொள்ள முடியாத ஒரு பெண்ணுக்கு, இன்னொரு பெண் எப்படி வாடகைத் தாயாக இருக்கிறாளோ, கிட்டத்தட்ட அதேமாதிரிதான் கல்கியும் தன் செயலால் நிரூபித்திருப்பாள். ஏற் கெனவே கல்கியைக் காதலித்த ரஹ்மான், அவள் ஒருவனுக்கு மனைவியாகி, ஒரு குழந்தைக்குத் தாயாகி திரும்பிவரும்போதும் புரிந்துகொண்டு முழுமையாக ஏற்றுக்கொள்ளும் நேசமுடைய பாத்திரம். முற்போக்கு சிந்தனைகள் குறைவாக இருந்த காலத்தில் வந்த படம். சமூகக் கட்டுப் பாடு அவசியம்தான். அதேநேரத்தில் தனிமனித சுதந்திரம் தேவையானதும்கூட. கல்கி, சமூகத் துக்கு புதிய சாட்டையடி தந்தவள். நான் எடுத்த படங்களை 'பார்ட் 2’ எடுக்கச் சொன் னால், 'கல்கி’தான் என் சாய்ஸ்!


எந்நாளும் பெண்மையின் அறிவையும், துணிவையுமே பேசுபவர்கள்தான் என் கதைநாயகிகள்!''

நிறைவடைந்தது

சந்திப்பு: பொன்.விமலா


??? ???? ???????????! - ????????? ??.????????? ???? ?????????? ?????? ????? ??????..
 
I have watched just a few of K.Balachander movies - சிந்து பைரவி, தண்ணீர் தண்ணீர், அச்சமில்லை அச்சமில்லை, அக்னிசாட்சி, வறுமையின் நிறம் சிகப்பு.

I would say his messages conveyed via the movies are pretty strong. I did not like Sindu Bhairavi so much because the hero had 2 wives but I liked the other movies in the list, especially Varumaiyin Niram Sigappu. Just the feeling of how I liked the movie lingers on to my mind now, since it has been very long time since I actually watched these movies.

I also watched his TV series, forget the name, but the heroine's name is Dr. Rathi Bharathi, I believe this was in Jaya TV - liked this show very much and especially nurse Kuyili touched the heart with her wonderful and witty performance.
A talented director in all.

May he rest in peace.
 
Last edited:
I have seen most of KBs films

Ilked his thaneer thaneer theme relevant even after several decades after making of film.

also 'avargal'a rajini film

his style of film making lost its appeal in recent years.A bit stagey and melodramatic as he is a

product of tamil theatre
 
I never liked most of his films...it always a hidden sexual element that made his films sort of unsuitable for family viewing.

I also disliked his lack of glamour in films.

It was almost like parallel cinema art movie and should not have been in main stream cinema.

Heroines were always not made up well and I think his pet actress Shobha always looked so understated and unkempt in his movies.

For me..I need to see glamour in movies and it needs to be entertaining.

Deep thinking theme in a movie is not my cup of tea.
 
hi

திராவிட கட்சிகள் பிராமண எதிர்ப்பு கடுமையாக இருந்த ஈவேரா நாயுடு -அண்ணாதுரை கால கட்டத்தில் கூட இவரை அசைக்க முடிய வில்லை ! இவரது படங்கள் வெற்றி நடை போட்டன ! புதுமுகங்களை வைத்து திரைப்படம் எடுத்து சாதனை படைத்தவர் . ரஜினிகாந்த் அவர்களை அறிமுகம் செய்தவர் ! காலத்தை வென்ற படைப்பாளி !


thanks dinamani....courtesy dinamani...nice comments...
 
My heartfelt condolences on the passing away of veteran cinematographer and Director Balachander.

He entered the celluloid field of cinema from the success of directing Drama group. I am not a great fan of
his films. Most of them highlighted the negative side of human nature. However the new stars picked by him like Kamalhasan, Rajnikanth, Prakashraj, Ramesh Arvind, Nazer and Comedian Vivek have become popular in the field of cinema.


Brahmanyan,
Bangalore.
 
K.Balachander is one of the finest in Indian cinema and arguably the finest in tamil cinema. His movies are bold, innovative and engaging. I liked most of his movies
 
I never liked most of his films...it always a hidden sexual element that made his films sort of unsuitable for family viewing.

I also disliked his lack of glamour in films.

It was almost like parallel cinema art movie and should not have been in main stream cinema.

Heroines were always not made up well and I think his pet actress Shobha always looked so understated and unkempt in his movies.

For me..I need to see glamour in movies and it needs to be entertaining.

Deep thinking theme in a movie is not my cup of tea.

hi
as a SRK fan....u can't enjoy KB's movies....his social impact. and deep thinking movies...i like his MAROCHARITRA in telugu and

EK DUJHE KE LIYE are my all time favorites....in 70's....it was a movie of tambram boy and a NB gal story....very realistic...i saw

many times...
 
.......... Deep thinking theme in a movie is not my cup of tea.
Dear Renu,

While other directors were referred to by their names, Sri. Balachander was referred to by his initials - K B. :thumb:

Most of his films were contradictory but each one was stamped with director's touch throughout.

I like 'vaRumaiyin niRam sivappu' the most.
award_star.png


BTW, he did not make films to audience of your taste! :D

May his soul rest in peace. :pray:
 
KB was a smart movie maker...By showing a Brahmin woman as a prostitute he could break bread with the dravidian potpourri.....They are in full attendance today for his funeral...

KB brought disgrace to the TB community...When the community was being vilified by DK goons, many asked the community leaders,"You kept quiet when this movie made by your fellow casteman was released..Now bear the cross"...My blood boiled on hearing this as a student...KB is a womaniser and will do anything for money
 
KB was a smart movie maker...By showing a Brahmin woman as a prostitute he could break bread with the dravidian potpourri.....They are in full attendance today for his funeral...

KB brought disgrace to the TB community...When the community was being vilified by DK goons, many asked the community leaders,"You kept quiet when this movie made by your fellow casteman was released..Now bear the cross"...My blood boiled on hearing this as a student...

KB is a womaniser and will do anything for money
 
KB was a smart movie maker...By showing a Brahmin woman as a prostitute he could break bread with the dravidian potpourri.....They are in full attendance today for his funeral...

KB brought disgrace to the TB community...When the community was being vilified by DK goons, many asked the community leaders,"You kept quiet when this movie belittling Brahmin values made by your fellow casteman was released..Now bear the cross"...My blood boiled on hearing this as a student...KB is a womaniser and will do anything for money
 
KB was not commercially a very successful director.

In the 1960s couple of films were successful at the box office - Bhama Vijayam, Iru Kodugal etc. He became very desperate due to serious of failures like Navgraham, Patham Paseli, Punnagai, Velli Vizha etc. which ultimately led to the one of the most controversial Tamil films Arangetram. He directed the only Sivaji film Ethroli, which was a failure.

His best films are Aval Oru Thodarkathai, Avargal, Bhama Vijayam, Iru Kodugal, Ethir Nichal, Sindhu Bhairavi,Thaneer Thaneer.

The disappointing feature about KB is about his lack imagination in directing song sequences - example Ninaithale Inikkum.

He directed 100 films but the commercial success rate may be around 30 - 40%.
 
KB was not commercially a very successful director.

In the 1960s couple of films were successful at the box office - Bhama Vijayam, Iru Kodugal etc. He became very desperate due to serious of failures like Navgraham, Patham Paseli, Punnagai, Velli Vizha etc. which ultimately led to the one of the most controversial Tamil films Arangetram. He directed the only Sivaji film Ethroli, which was a failure.

His best films are Aval Oru Thodarkathai, Avargal, Bhama Vijayam, Iru Kodugal, Ethir Nichal, Sindhu Bhairavi,Thaneer Thaneer.

The disappointing feature about KB is about his lack imagination in directing song sequences - example Ninaithale Inikkum.

He directed 100 films but the commercial success rate may be around 30 - 40%.

He belonged to Iyer community from Nannilam - Ashtasagasram Sect.
 
KB was not commercially a very successful director.

In the 1960s couple of films were successful at the box office - Bhama Vijayam, Iru Kodugal etc. He became very desperate due to serious of failures like Navgraham, Patham Paseli, Punnagai, Velli Vizha etc. which ultimately led to the one of the most controversial Tamil films Arangetram. He directed the only Sivaji film Ethroli, which was a failure.

His best films are Aval Oru Thodarkathai, Avargal, Bhama Vijayam, Iru Kodugal, Ethir Nichal, Sindhu Bhairavi,Thaneer Thaneer.

The disappointing feature about KB is about his lack imagination in directing song sequences - example Ninaithale Inikkum.

He directed 100 films but the commercial success rate may be around 30 - 40%.

He lost his son four months back.

He belonged to Iyer community from Nannilam - Ashtasagasram Sect.
 
I never liked most of his films...it always a hidden sexual element that made his films sort of unsuitable for family viewing.

I also disliked his lack of glamour in films.

It was almost like parallel cinema art movie and should not have been in main stream cinema.

Heroines were always not made up well and I think his pet actress Shobha always looked so understated and unkempt in his movies.

For me..I need to see glamour in movies and it needs to be entertaining.

Deep thinking theme in a movie is not my cup of tea.

Balachander's Movies are baiscally Dramas shot as Movies .
 
I never liked most of his films...it always a hidden sexual element that made his films sort of unsuitable for family viewing.

I also disliked his lack of glamour in films.

It was almost like parallel cinema art movie and should not have been in main stream cinema.

Heroines were always not made up well and I think his pet actress Shobha always looked so understated and unkempt in his movies.

For me..I need to see glamour in movies and it needs to be entertaining.

Deep thinking theme in a movie is not my cup of tea.

Balachander's Movies are basically Dramas shot as Movies .There may be some expections but most of it are Dramas only .
 
KB was not commercially a very successful director.

In the 1960s couple of films were successful at the box office - Bhama Vijayam, Iru Kodugal etc. He became very desperate due to serious of failures like Navgraham, Patham Paseli, Punnagai, Velli Vizha etc. which ultimately led to the one of the most controversial Tamil films Arangetram. He directed the only Sivaji film Ethroli, which was a failure.

His best films are Aval Oru Thodarkathai, Avargal, Bhama Vijayam, Iru Kodugal, Ethir Nichal, Sindhu Bhairavi,Thaneer Thaneer.

The disappointing feature about KB is about his lack imagination in directing song sequences - example Ninaithale Inikkum.

He directed 100 films but the commercial success rate may be around 30 - 40%.

He belonged to Iyer community from Nannilam - Ashtasagasram Sect.
 


I like 'vaRumaiyin niRam sivappu' the most.
award_star.png


BTW, he did not make films to audience of your taste! :D

May his soul rest in peace. :pray:

OMG RR JI.....i hated that film...I still remember seeing it in the Cinema with my parents....I think it had Prathap Pothen and I distinctly remember a scene where a frustrated Prathap who could not get the girl gives a gold chain to a beggar and calls him "Lucky Bugg*r".

The beggar stares in disbelief.


But overall I disliked the movie...its too slow moving.

I like fast paced dialogue with masala and great songs.
 
hi
as a SRK fan....u can't enjoy KB's movies....his social impact. and deep thinking movies...i like his MAROCHARITRA in telugu and

EK DUJHE KE LIYE are my all time favorites....in 70's....it was a movie of tambram boy and a NB gal story....very realistic...i saw

many times...


You are right...I totally dislike boring movies where we have to think.I did not like Ek Duhje Ke Liye cos I only like movie with happy endings. I hate movies where people or animals die.
I used to walk out of such of movies when I was a kid especially when animals die!

K.B movies were almost always depressing...why pay money to get depressed?

If I pay money to see a movie it has to make me feel on top of the world!LOL
 
Last edited:
KB is a smart movie maker..By showing a Brahmin woman as becoming a prostitute in his movie & by denigrating the Brahmin values he endeared himself to the Dravidian potpourri..No wonder they made a bee line for his funeral today...When one of the neutral leaders admonished the Brahmins for keeping quite when one of their fellow casteman has shown them in poor light, my blood boiled

KB will do anything for money..He is a womanizer and bereft of values..There is no void left by his demise!
 
KB is a smart movie maker..By showing a Brahmin woman as becoming a prostitute in his movie & by denigrating the Brahmin values he endeared himself to the Dravidian potpourri..No wonder they made a bee line for his funeral today...When one of the neutral leaders admonished the Brahmins for keeping quite when one of their fellow casteman has shown them in poor light, my blood boiled

KB will do anything for money..He is a womanizer and bereft of values..There is no void left by his demise!


Dear vgane ji,

I might not have liked his movies...but since he is dead now at least we should not judge his personal life.

Most cinema personalities have colorful personal lives..so its no big deal.

May be we can talk about his movies and leave his personal life out cos he is not alive to defend himself.
 
Dear vgane ji,

I might not have liked his movies...but since he is dead now at least we should not judge his personal life.

Most cinema personalities have colorful personal lives..so its no big deal.

May be we can talk about his movies and leave his personal life out cos he is not alive to defend himself.

Dear Renukaji,

He made his money by belittling a community..So i feel that there is nothing wrong in criticizing his personal life
 
Dear Renukaji,

He made his money by belittling a community..So i feel that there is nothing wrong in criticizing his personal life


Dear Vgane ji,

But that was just one movie isnt it?..that movie got re-made into Hindi too and it did not cause any anti Brahmin sentiment up North. So why does every action and reaction in TN only have to cause Dravid Vs Brahmin phenomenon? Why cant a movie been seen only as a movie..after all many Tamil movies have touched about prostitution too.

What has his personal life got to do with that movie?
 
Status
Not open for further replies.

Latest ads

Back
Top