Dear Sravna,
But this also come with a drawback ..that is its not easy to give up the grip of religion/tradition even when its time to move on to the ultimate reality.
That is why it is said that the grip of Sattva Guna is the hardest to give up.
One might feel that if he/she gives it up everything comes crumbling down...but in reality giving up everything will eventually cause a crumble that reveals the core of Truth.
Actually after I joined forum and got to know the mindset of TBs in India....I was wondering "how on earth can any intercaste marriage of the Tamil Brahmin guy and the Non Tamil Brahmin girl ever work out?
Its scary to even think how many rules and regulations,traditions,rituals,celebrations to follow..so many Maamas and Maamis to be nice too.....Samiyo! not possible yaar!
A satvagunamayi is always able to see things in their proper perspective. It knows that in the core of truth there is absolutely nothing. LOL.
I am no Sattvagunamayi..but I left out the core of truth is nothing portion on purpose cos I did not want to create an impression that its Sunya finally..BTW I have some interesting news for you..in fact I came online right away to tell you this..
Just heard a Scientist on BBC say that interbreeding of Homo Sapiens and Neanderthals could have been the cause for certain diseases like Crohn's disease,diabetes and even depression and we humans at present might actually be more Neanderthal than what was once thought and there could exists a variation too in the percentage of this Neanderthal genes among us present day humans.
Then I told my husband "OMG that means the Vaagmi gene theory could also be right".
He asked me "what is that?? What is the Vaagmi gene theory"
I said "no time now..let me type in Forum and I will explain to you later"
So here I am..typing this..so going by the new finding it looks as if the "Varnasankar" of the Neandenthal and Homosapien lead to diseases..so is there more behind Varnasankar than we actually know?
I cant seem to find what I just heard from BBC online..may be cos its new..once its available online may be we can start a thread and talk all about Captain Caveman..Neanderthal,Homosapien and all.
Ok logging off...need to tell my husband all about the Vaagmi Gene theory.
பெற்றவர்களின் எண்னத்தை மதிக்காமல் ,நேற்றுவரை அவர்களின் அரவணைப்பில் வாழ்ந்த வாழ்க்கை முறையையும் மதிக்காமல் தான் சுகம் மட்டுமே தேவை என்று நினைக்கும் ஒரு பையன் ஏன் திதி செய்ய ஆசைப்படுகிறான்?வினோத மான முரண்பாடு.காதல் தான் முக்கியம் என்று நினைத்த்தால் அருகில் உள்ள ஆற்றிலோ குளத்த்திலோ இருவருமாக தலை முழுகிவிட்டு ஒரேயடியாக திதி செய்து விட்டு மனைவியுடன் சந்தோஷமாக வாழ்க்கையை நடத்த்த வேண்டியது தான்.இதற்க்காக சாஸ்திரத்த்த்தை வம்புக்கு இழுக்கவேண்டாம்.Namakaras
This is for one of my closest Madhwa Brahmin boy aged 26. He is well settled and earning good salary working for a MNC. Unfortunately, he is in love with a non brahmin girl and they want to marry. Boy is nice enough not to do this without his parent permissions. His parents are against the marriage but they are asking him to go ahead with the marriage with a condition that they cannot participate in all future functions.
I am trying to help the situation and looks like both the Boy and Girl will not marry anyone else.
Can some esteemed/learned people help my following query. The question is about what Shastra says given the above situation:
If a Rig Veda Madhwas Brahmin boy marries non Madhwa girl (in this case non-brahmin too), does both Son & Father forego the rights to do rituals such as Thithi ...etc.. Is this true?
Thank You
Sunder
hiபெற்றவர்களின் எண்னத்தை மதிக்காமல் ,நேற்றுவரை அவர்களின் அரவணைப்பில் வாழ்ந்த வாழ்க்கை முறையையும் மதிக்காமல் தான் சுகம் மட்டுமே தேவை என்று நினைக்கும் ஒரு பையன் ஏன் திதி செய்ய ஆசைப்படுகிறான்?வினோத மான முரண்பாடு.காதல் தான் முக்கியம் என்று நினைத்த்தால் அருகில் உள்ள ஆற்றிலோ குளத்த்திலோ இருவருமாக தலை முழுகிவிட்டு ஒரேயடியாக திதி செய்து விட்டு மனைவியுடன் சந்தோஷமாக வாழ்க்கையை நடத்த்த வேண்டியது தான்.இதற்க்காக சாஸ்திரத்த்த்தை வம்புக்கு இழுக்கவேண்டாம்.
பெற்றவர்களின் எண்னத்தை மதிக்காமல் ,நேற்றுவரை அவர்களின் அரவணைப்பில் வாழ்ந்த வாழ்க்கை முறையையும் மதிக்காமல் தான் சுகம் மட்டுமே தேவை என்று நினைக்கும் ஒரு பையன் ஏன் திதி செய்ய ஆசைப்படுகிறான்?வினோத மான முரண்பாடு.காதல் தான் முக்கியம் என்று நினைத்த்தால் அருகில் உள்ள ஆற்றிலோ குளத்த்திலோ இருவருமாக தலை முழுகிவிட்டு ஒரேயடியாக திதி செய்து விட்டு மனைவியுடன் சந்தோஷமாக வாழ்க்கையை நடத்த்த வேண்டியது தான்.இதற்க்காக சாஸ்திரத்த்த்தை வம்புக்கு இழுக்கவேண்டாம்.
பெற்றவர்களின் எண்னத்தை மதிக்காமல் ,நேற்றுவரை அவர்களின் அரவணைப்பில் வாழ்ந்த வாழ்க்கை முறையையும் மதிக்காமல் தான் சுகம் மட்டுமே தேவை என்று நினைக்கும் ஒரு பையன் ஏன் திதி செய்ய ஆசைப்படுகிறான்?வினோத மான முரண்பாடு.காதல் தான் முக்கியம் என்று நினைத்த்தால் அருகில் உள்ள ஆற்றிலோ குளத்த்திலோ இருவருமாக தலை முழுகிவிட்டு ஒரேயடியாக திதி செய்து விட்டு மனைவியுடன் சந்தோஷமாக வாழ்க்கையை நடத்த்த வேண்டியது தான்.இதற்க்காக சாஸ்திரத்த்த்தை வம்புக்கு இழுக்கவேண்டாம்.
i agreee. love and vedas dont mix.
one who choses love, should not care about scriptures. and vice versa.
Namakaras
This is for one of my closest Madhwa Brahmin boy aged 26. He is well settled and earning good salary working for a MNC. Unfortunately, he is in love with a non brahmin girl and they want to marry. Boy is nice enough not to do this without his parent permissions. His parents are against the marriage but they are asking him to go ahead with the marriage with a condition that they cannot participate in all future functions.
I am trying to help the situation and looks like both the Boy and Girl will not marry anyone else.
Can some esteemed/learned people help my following query. The question is about what Shastra says given the above situation:
If a Rig Veda Madhwas Brahmin boy marries non Madhwa girl (in this case non-brahmin too), does both Son & Father forego the rights to do rituals such as Thithi ...etc.. Is this true?
Thank You
Sunder
In my view the issue is for parents and the boy coming to terms with what is in the best interest of the boy.
It seems parents are consenting but are unable to move forward due to incorrect understanding of so called Shastras.
There are orthodox people to whom rules are the most important and are ready to sacrifice their valued relationship to live by some rules. If the parents are in that state they are unfortunately ignorant and nothing much can be done.
If the family is traditional and are intent on following the *intent of shastras* there are really no conflicts.
But parents and the boy & girl have to evaluate if their feelings are just infatuations only. If so it can disappear very quickly. If they really long for each other the best the parents can do is to bless the boy, participate and conduct the wedding by mutual consent with both families and look ahead.
There are narrow minded people - the foundation on which our tradition rests on is very broad minded. Only ignorant will be unable to see this.
So my recommendation to help is to get the parents and the boy educated on the intent of many of the rituals and traditions they care about after ensuring that the girl is a good fit in all other areas other than the so called caste.
You are again displaying the strong rajo guna in your personality.