bhagavathy bhaagavatam - skanda 3
3#6c. தத்துவங்கள்
“எல்லாவற்றையும் நான் அழிக்கும் போது
என்னிடத்தில் ஒடுங்குவீர் நீங்கள் மூவரும்.
குணங்களோடு இணையும் போது நான் ‘சகுணை’;
குணங்களினின்று வேறுபட்டால் நான் ‘நிற்குணை’.
குணங்கள் உதிப்பதற்கும் காரணம் நானே!
குணங்கள் ஒடுங்குவதற்கும் காரணம் நானே!
‘மஹத் தத்துவம்’ மூலகாரணம் தத்துவங்களுக்கு!
மஹத் தத்துவத்துக்கு மூலகாரணம் நான் ஆவேன்.
முதன் முதலில் தோன்றியது ‘மஹத் தத்துவம்’;
முதன்மையான ‘புத்தி தத்துவமும்’ இதுவேயாம்.
‘அஹங்காரம்’ தோன்றியது மஹத்திலிருந்து.
அஹங்காரம் தோற்றுவித்தது ‘முக்குணங்களை’!
‘சத்துவ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை நான்கு;
‘புத்தி, சித்தம், மனம், அஹங்காரம்’ என்ற நான்கு.
‘ராஜஸ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை பத்து;
‘ஞான இந்திரியம் ஐந்து; கர்ம இந்திரியம் ஐந்து’.
‘தாமஸ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை பத்து;
‘தன்மாத்திரைகள் ஐந்து; பஞ்ச பூதங்கள் ஐந்து’.
பரமசிவன் காரியமோ, காரணமோ இல்லை
பரமசிவன் நிறைந்துள்ளான் நிர்குணனாக.
காரணமாக ஆகும்போது நான் சகுணை;
இதயத்தில் உறையும் போது நிற்குணை.
தியானிக்கத் தகுந்தவர்கள் சிவனும், நானுமே!
தியானித்தால் சித்திக்கும் சகல காரியங்களும் ”
சன்னதியை விட்டு வெளியேறினோம் மூவரும்;
சடுதியில் மாறினோம் முன்போல ஆண்களாக!
மறைந்து விட்டனர் தேவி, விமானம், த்வீபம்!
இருந்தோம் நாங்கள் முன்போல அதே இடத்தில்!
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K . ராமன்
3#6b. The Tatvas
Devi continued talking to The Trinity, “When I destroy everything, you three will merge with me once again. When I exhibit the three guNaas, I am called a ‘SaguNai’ (one who is associated with the guNas). When I do not have any guns and attributes I becoma a ‘NirguNai’ (one devoid of all attributes).
I am the cause of the unfolding of the three guNas. I am the cause of folding them back and making them disappear. All the Tatvas are born out of ‘Mahat Tatvam’. The Mahat Tatvam is born out of me. Mahat Tatvam is the one which appears first. It is also called as ‘Buddhi Tatva’.
‘AhankAram’ is born out of Mahat Tatvam. AhankAram gives rise to the three guNas… Satvam, Rajas and Tamas.
Satva AhankAram gives rise to the four antahkaranams namely Buddhi, Chiththam Manas and AhankAram.
RAjasa AhankAram gives rise to the ten faculties namely the five gnAna indriyaas (Organs of knowlege) and the five Karma indriyaas (Organs of action).
TAmasa AhankAram gives rise to ten factors. The Pancha Boothas (The five great elements) and the Pancha thanmAtrAs (‘sparsam’ the Touch, ‘sabdam’ the Sound, ‘roopam’ the Physical form, ‘rasam’ the Taste and ‘gandham’ the Odor)
Siva is neither the cause nor the effect of these. He is a nirguNan pervading everywhere – all the time.
When I reside in the heart of the jiva, I am the NirguNai. When I become the cause of the creation, I am the SaguNai. Only Siva and I are worthy of being meditated upon. The one who meditates on us will achieve everything he seeks.”
The Trinity left her sannadi and were changed to their previous selves from being three young women. The dweepam, vimAnam and Devi vanished and they were left sanding in the same spot where VishNu had conquered the wicked Madhu and Kaitaban.
3#6c. தத்துவங்கள்
“எல்லாவற்றையும் நான் அழிக்கும் போது
என்னிடத்தில் ஒடுங்குவீர் நீங்கள் மூவரும்.
குணங்களோடு இணையும் போது நான் ‘சகுணை’;
குணங்களினின்று வேறுபட்டால் நான் ‘நிற்குணை’.
குணங்கள் உதிப்பதற்கும் காரணம் நானே!
குணங்கள் ஒடுங்குவதற்கும் காரணம் நானே!
‘மஹத் தத்துவம்’ மூலகாரணம் தத்துவங்களுக்கு!
மஹத் தத்துவத்துக்கு மூலகாரணம் நான் ஆவேன்.
முதன் முதலில் தோன்றியது ‘மஹத் தத்துவம்’;
முதன்மையான ‘புத்தி தத்துவமும்’ இதுவேயாம்.
‘அஹங்காரம்’ தோன்றியது மஹத்திலிருந்து.
அஹங்காரம் தோற்றுவித்தது ‘முக்குணங்களை’!
‘சத்துவ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை நான்கு;
‘புத்தி, சித்தம், மனம், அஹங்காரம்’ என்ற நான்கு.
‘ராஜஸ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை பத்து;
‘ஞான இந்திரியம் ஐந்து; கர்ம இந்திரியம் ஐந்து’.
‘தாமஸ’ அஹங்காரத்தில் தோன்றியவை பத்து;
‘தன்மாத்திரைகள் ஐந்து; பஞ்ச பூதங்கள் ஐந்து’.
பரமசிவன் காரியமோ, காரணமோ இல்லை
பரமசிவன் நிறைந்துள்ளான் நிர்குணனாக.
காரணமாக ஆகும்போது நான் சகுணை;
இதயத்தில் உறையும் போது நிற்குணை.
தியானிக்கத் தகுந்தவர்கள் சிவனும், நானுமே!
தியானித்தால் சித்திக்கும் சகல காரியங்களும் ”
சன்னதியை விட்டு வெளியேறினோம் மூவரும்;
சடுதியில் மாறினோம் முன்போல ஆண்களாக!
மறைந்து விட்டனர் தேவி, விமானம், த்வீபம்!
இருந்தோம் நாங்கள் முன்போல அதே இடத்தில்!
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K . ராமன்
3#6b. The Tatvas
Devi continued talking to The Trinity, “When I destroy everything, you three will merge with me once again. When I exhibit the three guNaas, I am called a ‘SaguNai’ (one who is associated with the guNas). When I do not have any guns and attributes I becoma a ‘NirguNai’ (one devoid of all attributes).
I am the cause of the unfolding of the three guNas. I am the cause of folding them back and making them disappear. All the Tatvas are born out of ‘Mahat Tatvam’. The Mahat Tatvam is born out of me. Mahat Tatvam is the one which appears first. It is also called as ‘Buddhi Tatva’.
‘AhankAram’ is born out of Mahat Tatvam. AhankAram gives rise to the three guNas… Satvam, Rajas and Tamas.
Satva AhankAram gives rise to the four antahkaranams namely Buddhi, Chiththam Manas and AhankAram.
RAjasa AhankAram gives rise to the ten faculties namely the five gnAna indriyaas (Organs of knowlege) and the five Karma indriyaas (Organs of action).
TAmasa AhankAram gives rise to ten factors. The Pancha Boothas (The five great elements) and the Pancha thanmAtrAs (‘sparsam’ the Touch, ‘sabdam’ the Sound, ‘roopam’ the Physical form, ‘rasam’ the Taste and ‘gandham’ the Odor)
Siva is neither the cause nor the effect of these. He is a nirguNan pervading everywhere – all the time.
When I reside in the heart of the jiva, I am the NirguNai. When I become the cause of the creation, I am the SaguNai. Only Siva and I are worthy of being meditated upon. The one who meditates on us will achieve everything he seeks.”
The Trinity left her sannadi and were changed to their previous selves from being three young women. The dweepam, vimAnam and Devi vanished and they were left sanding in the same spot where VishNu had conquered the wicked Madhu and Kaitaban.