bhagavathy bhaagavatam - skanda 9
9#38f. தேவியின் பக்தன்
சிருஷ்டி நடக்கின்றது கிருஷ்ணன் கண் திறக்கையில்!
சிருஷ்டி அழிகின்றது கிருஷ்ணன் கண் இமைக்கையில்!
கிருஷ்ண பரமாத்மாவே ஐக்கியம் ஆகின்றார்
பிரளய காலத்தில் பிரகிருதில் ஒடுங்கி மறைந்து!
இறுதியில் மிகுந்திருப்பது பிரகிருதி ஒன்று மட்டுமே!
ஆதியில் சத் ரூபமாக இருந்ததும் பிரகிருதி மட்டுமே!
ஆதியிலும் இருந்து, அந்தந்திலும் மிகுந்திருக்கும்
ஆதி காரணியின் புகழைப் புகலவும் முடியுமோ?
இயலாது தேவியின் பெருமைகளைப் புகலுவது!
இயலும் தேவியிடம் அளவற்ற பக்தியைப் புரிவது.
தேவி பக்தன் விரும்புவதில்லை உத்தம முக்தியையும்!
தேவி பக்தன் விரும்புவான் பக்தி செய்வதை மட்டுமே!
பக்தித் தொண்டாற்றுவது முக்தி தரும் ஆனந்தம்;
பக்தி தரும் ஆனந்தம் பரமாத்மாவின் தொண்டு !
பக்திக்கு விரோதமானது சுக போகங்களில் விருப்பம்;
பக்திக்கு நிஷேதமானது புரிந்திடும் காமிய கர்மங்கள்.
பற்றற்று பரமாத்மாவின் தொண்டாற்றுவது ஒன்றே
நற் கருமமும் ஆகும்; தத்துவ ஞானமும் ஆகும்;”
ஆசிகள் தந்து கணவனை உயிர்ப்பித்தான் யமன்;
ஆணையிட்டான் இருப்பிடம் திரும்பிச் செல்லுமாறு.
அழதாள் சாவித்திரி அந்தப் பிரிவற்றமையினால்!
தொழுதாள் சாவித்திரி தர்மராஜனின் பாதங்களை!
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K. ராமன்
9#38f. PrAkritic PraLaya
PrAkritic PraLaya happens When Sri Krishna closes his eyes and the creation takes place on the opening of his eyes. The closing and opening of his eyes takes the same length of time equal to those of creation and dissolution.
Brahma’s creation lasts one hundred years on Brahma’s scale and the PraLaya also lasts for one hundred similar years. No one knows how many Brahmas have been born or how many times creations and dissolution have taken place till now.
Just as one cannot count the number of dust particles, one cannot count the number of Creations and Dissolutions.
The all powerful Sri Krishna himself dissolves at the time of PraLaya in Moola Prakriti. Thus The Highest Sakti, the Moola Prakriti will be the Only One left behind after PraLaya. She is the NirguNa and the highest purusha. She is the sath-chith-aanandham.
Bhakti towards the Devi is the highest of all forms of mukti. Deiva Bhakti is superior even to Mukti. Mukti gives one of these four namely SAlokya, SAroopya, SAmeepya and SAyujya. But the Bhaktas do not want any of these things.
They want to serve their God. They do not want anything more than that. The state of becoming a Siva, or of becoming an Amara or an immortal, or of becoming a Brahma, or assuming a divine form or Moksha do not appeal to the true bhakta.
Mukti is without serving God while Bhakti increases with the service. The service of the Highest Lord severs the ties of Karmas (past actions). This service is really the True Knowledge.
I have now told you the Real Truth which will lead to auspicious results. Now you can go back freely as you wish.”
Having spoken thus Yama, the son of Soorya, brought SAvitri’s husband back to life, blessed them and got ready to go to His own abode.
SAvitri became sad at the thought of separation of Yama, who had been a good companion and an excellent Guru, bowed down at His feet and began to cry.
9#38f. தேவியின் பக்தன்
சிருஷ்டி நடக்கின்றது கிருஷ்ணன் கண் திறக்கையில்!
சிருஷ்டி அழிகின்றது கிருஷ்ணன் கண் இமைக்கையில்!
கிருஷ்ண பரமாத்மாவே ஐக்கியம் ஆகின்றார்
பிரளய காலத்தில் பிரகிருதில் ஒடுங்கி மறைந்து!
இறுதியில் மிகுந்திருப்பது பிரகிருதி ஒன்று மட்டுமே!
ஆதியில் சத் ரூபமாக இருந்ததும் பிரகிருதி மட்டுமே!
ஆதியிலும் இருந்து, அந்தந்திலும் மிகுந்திருக்கும்
ஆதி காரணியின் புகழைப் புகலவும் முடியுமோ?
இயலாது தேவியின் பெருமைகளைப் புகலுவது!
இயலும் தேவியிடம் அளவற்ற பக்தியைப் புரிவது.
தேவி பக்தன் விரும்புவதில்லை உத்தம முக்தியையும்!
தேவி பக்தன் விரும்புவான் பக்தி செய்வதை மட்டுமே!
பக்தித் தொண்டாற்றுவது முக்தி தரும் ஆனந்தம்;
பக்தி தரும் ஆனந்தம் பரமாத்மாவின் தொண்டு !
பக்திக்கு விரோதமானது சுக போகங்களில் விருப்பம்;
பக்திக்கு நிஷேதமானது புரிந்திடும் காமிய கர்மங்கள்.
பற்றற்று பரமாத்மாவின் தொண்டாற்றுவது ஒன்றே
நற் கருமமும் ஆகும்; தத்துவ ஞானமும் ஆகும்;”
ஆசிகள் தந்து கணவனை உயிர்ப்பித்தான் யமன்;
ஆணையிட்டான் இருப்பிடம் திரும்பிச் செல்லுமாறு.
அழதாள் சாவித்திரி அந்தப் பிரிவற்றமையினால்!
தொழுதாள் சாவித்திரி தர்மராஜனின் பாதங்களை!
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K. ராமன்
9#38f. PrAkritic PraLaya
PrAkritic PraLaya happens When Sri Krishna closes his eyes and the creation takes place on the opening of his eyes. The closing and opening of his eyes takes the same length of time equal to those of creation and dissolution.
Brahma’s creation lasts one hundred years on Brahma’s scale and the PraLaya also lasts for one hundred similar years. No one knows how many Brahmas have been born or how many times creations and dissolution have taken place till now.
Just as one cannot count the number of dust particles, one cannot count the number of Creations and Dissolutions.
The all powerful Sri Krishna himself dissolves at the time of PraLaya in Moola Prakriti. Thus The Highest Sakti, the Moola Prakriti will be the Only One left behind after PraLaya. She is the NirguNa and the highest purusha. She is the sath-chith-aanandham.
Bhakti towards the Devi is the highest of all forms of mukti. Deiva Bhakti is superior even to Mukti. Mukti gives one of these four namely SAlokya, SAroopya, SAmeepya and SAyujya. But the Bhaktas do not want any of these things.
They want to serve their God. They do not want anything more than that. The state of becoming a Siva, or of becoming an Amara or an immortal, or of becoming a Brahma, or assuming a divine form or Moksha do not appeal to the true bhakta.
Mukti is without serving God while Bhakti increases with the service. The service of the Highest Lord severs the ties of Karmas (past actions). This service is really the True Knowledge.
I have now told you the Real Truth which will lead to auspicious results. Now you can go back freely as you wish.”
Having spoken thus Yama, the son of Soorya, brought SAvitri’s husband back to life, blessed them and got ready to go to His own abode.
SAvitri became sad at the thought of separation of Yama, who had been a good companion and an excellent Guru, bowed down at His feet and began to cry.