bhagavathy bhaagavatam - skanda 12
12#6e. தேவியின் விளக்கம் (1)
“யார் அந்த யக்ஷன் கூறவேண்டும் தாயே!
எதற்கு வந்தான் ? எங்கிருந்து வந்தான்?”
“யக்ஷ உருவமும் என் உருவமே இந்திரா!
கோஷ ரஹிதம் அது! சர்வ சாக்ஷியும் அது!
மாயாதிஷ்டானம் அது! பிரம்ம ஸ்வரூபம் அது!
மஹா மாயையின் மகத்தான உருவம் அது!
சகல தேவர்களும் பூஜிக்கும் திருவடி எதுவோ;
சகல தவங்களும் உணர்த்தும் திருவடி எதுவோ;
பிரம்மச்சாரிகள் வணங்கும் திருவடி எதுவோ;
உரைக்கின்றேன் அந்தத் திருவடியைப் பற்றி.
‘ஓம்’ என்னும் அக்ஷரம் ஆகும் பிரம்மம்;
'ஹ்ரீம்' என்னும் இரண்டு அக்ஷரம் ஸ்வரூபம்;
இரண்டும் சிறந்தவை என் பீஜ மந்திரங்களில்;
உருவாக்கினேன் சிருஷ்டியை பீஜமாக இருந்து.
ஒரு பாதியாகும் என் சத் சித் ஆனந்த ஸ்வரூபம்;
மறு பாதியாகும் என் மாயா பிரகிருதி ஸ்வரூபம்.
மஹேஸ்வரி பராசக்தியான என்னிடம் ஒன்றாகி
மறைந்துள்ளது மாயா சக்தி இரண்டறக் கலந்து!”
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K. ராமன்
12#6e. Devi’s explanation (1)
Indra asked Devi, “What was that glow of light? Who was that ? Why did it appear here? Please tell me all Oh Devi!!”
Devi replied to Indra thus, “That glow of light too was my own form Indra. My Form is that of Brahman. It is the Cause of all Causes; It is the Seat of MAyA; It is the Witness to everything; It is perfect and free from defects and is always blemish-less.
I am THAT which all the Vedas and Upanishads try to establish. I am THAT which has to be reached by practising severe austerities and brahmacharyam (celibacy).
‘Om’ and ‘Hreem’ are the beejas – the mystical syllables – which are my foremost mantras in which I reside. I create this universe with My two aspects. Therefore I have two beeja mantras.
The beeja OM is the Sath-chit-Ananda-swaroopam (meaning Everlasting Existence, Everlasting Intelligence and Everlasting Bliss).
The beeja “Hreem” is the MAyA-Prakriti or the Undifferentiated Consciousness, made to manifest.
MAyA is the Highest Sakti and I am the Omnipotent Goddess – an inseparable fusion of the Sath-Chit-Aananda-swaroopam and MAyA-Prakriti-Swaroopam.”
12#6e. தேவியின் விளக்கம் (1)
“யார் அந்த யக்ஷன் கூறவேண்டும் தாயே!
எதற்கு வந்தான் ? எங்கிருந்து வந்தான்?”
“யக்ஷ உருவமும் என் உருவமே இந்திரா!
கோஷ ரஹிதம் அது! சர்வ சாக்ஷியும் அது!
மாயாதிஷ்டானம் அது! பிரம்ம ஸ்வரூபம் அது!
மஹா மாயையின் மகத்தான உருவம் அது!
சகல தேவர்களும் பூஜிக்கும் திருவடி எதுவோ;
சகல தவங்களும் உணர்த்தும் திருவடி எதுவோ;
பிரம்மச்சாரிகள் வணங்கும் திருவடி எதுவோ;
உரைக்கின்றேன் அந்தத் திருவடியைப் பற்றி.
‘ஓம்’ என்னும் அக்ஷரம் ஆகும் பிரம்மம்;
'ஹ்ரீம்' என்னும் இரண்டு அக்ஷரம் ஸ்வரூபம்;
இரண்டும் சிறந்தவை என் பீஜ மந்திரங்களில்;
உருவாக்கினேன் சிருஷ்டியை பீஜமாக இருந்து.
ஒரு பாதியாகும் என் சத் சித் ஆனந்த ஸ்வரூபம்;
மறு பாதியாகும் என் மாயா பிரகிருதி ஸ்வரூபம்.
மஹேஸ்வரி பராசக்தியான என்னிடம் ஒன்றாகி
மறைந்துள்ளது மாயா சக்தி இரண்டறக் கலந்து!”
உலகம் உய்ய வேண்டும்! விசாலம். K. ராமன்
12#6e. Devi’s explanation (1)
Indra asked Devi, “What was that glow of light? Who was that ? Why did it appear here? Please tell me all Oh Devi!!”
Devi replied to Indra thus, “That glow of light too was my own form Indra. My Form is that of Brahman. It is the Cause of all Causes; It is the Seat of MAyA; It is the Witness to everything; It is perfect and free from defects and is always blemish-less.
I am THAT which all the Vedas and Upanishads try to establish. I am THAT which has to be reached by practising severe austerities and brahmacharyam (celibacy).
‘Om’ and ‘Hreem’ are the beejas – the mystical syllables – which are my foremost mantras in which I reside. I create this universe with My two aspects. Therefore I have two beeja mantras.
The beeja OM is the Sath-chit-Ananda-swaroopam (meaning Everlasting Existence, Everlasting Intelligence and Everlasting Bliss).
The beeja “Hreem” is the MAyA-Prakriti or the Undifferentiated Consciousness, made to manifest.
MAyA is the Highest Sakti and I am the Omnipotent Goddess – an inseparable fusion of the Sath-Chit-Aananda-swaroopam and MAyA-Prakriti-Swaroopam.”